Elevhälsa
Elevhälsan ska bidra till att skapa miljöer som främjar elevernas lärande, utveckling och hälsa.

Elevhälsa är ett samlingsbegrepp för skolans uppdrag att främja varje elevs hälsa, lärande och allmänna utveckling. Uppdraget omfattar all personal i skolan, men utöver pedagoger och annan personal finns också särskild elevhälsopersonal som enligt skollagen ska kunna ge insatser genom specialpedagogisk, medicinsk och psykologisk kompetens samt genom kompetens i socialt arbete.
I Malung-Sälens kommuns elevhälsa ingår skolkuratorer, skolsköterskor och specialpedagoger. Elevhälsan har även tillgång till skolläkare och skolpsykolog. Dessa kompetenser ska i första hand bistå skolornas hälsofrämjande och förebyggande arbete, men också möta enskilda elevers behov av särskilt stöd och anpassning genom utredning och bedömning samt ge handledning till lärare och annan personal och genomföra olika utvecklingsinsatser.
Elevhälsan ska stödja elevernas utveckling mot utbildningens mål och elevhälsan har därför ett särskilt ansvar för att identifiera och undanröja hinder för varje enskild elevs lärande och utveckling. Elevhälsan ska också arbeta med mer generellt inriktade insatser som rör elevernas arbetsmiljö, till exempel skolans värdegrund och arbete mot kränkande behandling
Elevhälsan samarbetar kontinuerligt med skolledningen och bistår med information, råd och utredningar. Åtgärdande, främjande och förebyggande insatser samt fortbildning planeras in i elevhälsans systematiska kvalitetsarbete. De olika yrkeskategorierna tar även del av aktuell, vetenskaplig forskning inom relevanta områden. Detta ska bidra till att utveckla verksamheten.
Det ingår i elevhälsans generellt riktade arbete att främja elevers lärande, utveckling och hälsaförebygga ohälsa och inlärningssvårigheterbidra till att skapa miljöer som främjar lärande, utveckling och hälsa.
I elevhälsans individuellt riktade arbete ingår att bidra till att varje enskild elev ges förutsättningar att utvecklas så långt som möjligt enligt utbildningens mål
- undanröja hinder för lärande, utveckling och hälsa
- uppmärksamma och utreda orsaker till ohälsa
- bidra med åtgärder och anpassning för varje enskild elev i behov av särskilt stöd, extrastöd.
Ömsesidigt förtroende och samarbete mellan skola och vårdnadshavare är en förutsättning för elevers framgång i skolan.
Namn | Telefon | Titel | Område |
---|---|---|---|
Anne Norman |
| Skolkurator | Centralskolans Ro |
Kristina Alderholm Eriksson | 0280-18253 | Skolkurator | Blomsterbäckens och Lillmons Ro |
Margaretha Gottfridsson | 0280-18543 | Skolkurator | Norra Ro (Sälen, |
Katarina Bohlin | 0280-18430 | Medicinskt ledningsansvarig skolsköterska (MLA) | Centralskolans Ro |
Elin Persson | 0280-18512 | Skolsköterska | Norra Ro (Sälen, |
Anna-Karin Mabergs | 0280-18247 | Skolsköterska | Blomsterbäckens och |
Carina Albertsson | 0280-18181 | Specialpedagog | Centralskolans Ro |
Anna Skytt | 0280-18380 | Specialpedagog | Centralskolans Ro åk 6-9 |
Anna Cervin | 0280-18320 | Specialpedagog | Blomsterbäckens Ro åk 2-5 |
Susanne Hebert Halvarsson | 0280-18429 | Specialpedagog | Blomsterbäckens Ro åk F-1 |
Lina Samuelsson | 0280-18690 | Specialpedagog | Norra Ro åk F-9 (Sälen, Ungärde, Rörbäcksnäs) |
Terese Bustad | 0280-18356 | Specialpedagog | Kommunens förskolor |
Andreas Wiklund | Skolpsykolog | ||
Christer Tillberg | Skolläkare |
Kontakt
Sidan uppdaterad: 2023-01-24