Personer med funktionsnedsättning har rätt till stöd och hjälp av samhället. Ansökan om stöd görs till kommunen och kan i första kontakten vara muntligt eller skriftlig. Det man behöver uppge till att börja med när man gör en ansökan är vem ansökan gäller och varför det behövs stöd eller hjälp. Det är bara den som behöver hjälpen, eller vårdnadshavare, god man eller förvaltare som kan ansöka.
De behov av stöd och hjälp som uppgetts utreds och prövas utifrån två lagstiftningar, dels lagen om stöd och service (LSS) och socialtjänstlagen (SoL).
Under utredningstiden kan handläggaren behöva olika intyg, till exempel från en läkare, för att kunna genomföra utredningen. När ärendet är klart får den enskilde ta del av utredningen och får också ett beslut, antingen bifall eller avslag. Vid ett bifall utformas stödet utifrån det som kommit fram i utredningen. Vilken typ av hjälp som beviljas, och hur den hjälpen utformas, beror helt på den sökandes behov.
Insatserna enligt LSS är i princip avgiftsfria, vissa undantag gäller enligt 18-20 §§ LSS och 5-6 §§ förordningen (1993:10909) om stöd och service till vissa funktionshindrade.
I anslutning till en insats enligt LSS (lag om stöd och service till vissa funktionshindrade) får skäliga avgifter tas ut för bostad, kost, fritidsaktiviteter samt kulturella aktiviteter.
Alla biståndshandläggare nås på det gemensamma numret:
0280-184 44 (telefontider måndag-fredag kl. 10.00-12.00)
E-post: bistandshandlaggare@malung-salen.se
Frågor eller funderingar? Kontakta gärna enhetschefen 0280-186 47.