Språket är betydelsefullt inte bara som medel för utbyte av information utan även som en del i identitetsskapandet. Språket är också bärare av erfarenhet, kunskap, tradition och kultur.
I skolverkets häfte "Nationella minoriteter i förskola och skola" står följande om modersmålsundervisning.
För en elev som tillhör någon av de nationella minoriteterna samiska, finska, meänkieli, romani chib eller jiddish ska modersmålsundervisning erbjudas även om språket inte är elevens dagliga
umgängesspråk i hemmet. Huvudmannen är även skyldig att anordna modersmålsundervisning även om antalet elever är mindre än fem.
En elev i grundskolan och i gymnasieskolan ska vid behov få studiehandledning på sitt modersmål. Rektor ansvarar för att eleven får ett sådant stöd. Studiehandledning på modersmålet är en viktig förutsättning för att ge elever med annat modersmål än svenska den språkliga utveckling som är nödvändig för fortsatta studier och arbetsliv. Syftet med studiehandledning på modersmålet är att öka elevernas förutsättningar att tillgodogöra sig undervisningen och på så sätt öka deras möjlighet att nå målen.
Undervisning i svenska som andraspråk