Normer och värden

Att visa empati och omtanke om andra kan förstås som ett etiskt värde som särskilt ska lyftas fram och synliggöras i verksamheten. Detta förväntas stärka barns förståelse, medmänsklighet och solidaritet: Utbildningen ska ge barnen möjlighet att utveckla sin förmåga till empati och omtanke om andra genom att uppmuntra och stärka deras medkänsla och inlevelse i andra människors situation. Verksamheten ska därför präglas av öppenhet och respekt för skillnader i människors uppfattningar och levnadssätt. Motivet till detta är att kännedom om olika levnadsförhållanden och kulturer kan bidra till att utveckla en förmåga att förstå och leva sig in i andra människors villkor och värderingar (Lpfö18 2018, s. 5).
Hur förskolepedagoger och andra vuxna förhåller sig till dessa värden får, i enlighet med läroplanen, en avgörande betydelse för barnens förståelse och respekt för andra, varandra och för de rättigheter och skyldigheter som omfattas i ett demokratiskt samhälle.
Alla som vistas i förskolan har skyldigheter och rättigheter att bejaka, vi är alla en del av den sociala miljön och det är viktigt att få förståelse och kunskap om vad en bra kompis gör.
Sidan uppdaterad: 2025-05-26