Språk och kommunikation

Språk, lärande och identitetsutveckling hänger nära samman. Förskolan ska därför lägga stor vikt vid att stimulera barnens språkutveckling i svenska, genom att uppmuntra och ta tillvara deras nyfikenhet och intresse för att kommunicera på olika sätt. Barnen ska erbjudas en stimulerande miljö där de får förutsättningar att utveckla sitt språk genom att lyssna till högläsning och samtala om litteratur och andra texter. Utbildningen ska ge barnen förutsättningar att kunna tänka, lära och kommunicera i olika sammanhang och för skilda syften. Därigenom läggs grunden till att barnen på sikt tillägnar sig de kunskaper som alla i samhället behöver. Förmåga att kommunicera, söka ny kunskap och samarbeta är nödvändig i ett samhälle som präglas av stort informationsflöde och kontinuerlig förändring. (Lpfö 18, s.8).
Som komplement till högläsningen använder vi oss även av sagor med konkret material som lockar de yngre barnen i vår verksamhet. Här har vi pedagoger introducerat sagan ”Spökbarnen som ändrade färg” i form av en serie laminerade bilder med magnet på baksidan och en tillhörande text. Barnen får även själva leka med bilderna och återberätta sagan vilket stimulerar språkutvecklingen samt bidrar till barnens ökade ordförråd. När barnen får vara delaktiga ser vi att diskussionerna och tankarna hos barnen kommer fram. Därav blir en tillåtande miljö samt tillgängligt material av det vi jobbar med viktigt för att gynna barnens språkutveckling. Detta bidrar även till ökad tillit till barnets egen förmåga.
Sidan uppdaterad: 2025-04-11