Språk och kommunikation
Barnen visar intresse för att använda sånger, ramsor, högläsning och berättelser i samspel med varandra och oss pedagoger.
Detta möjliggör för barnen att uppleva och utveckla tal- och skriftspråksutveckling eftersom vi bland annat utforskar symboler, skriven text och bilder, använder varierade ord, vår fantasi samt föreställningsförmåga, hör ordens uttal och hur språket är uppbyggt men även prosodi (talets rytm, melodi, betoning, långa/korta stavelser).
Högläsningen och ha böcker tillgängliga i verksamheten möjliggör för pedagogerna att spinna vidare på vad barnen finner intressant i dessa. Är det färgerna i böckerna? Textens typsnitt, storlek eller ordning? Är det interaktionen mellan karaktärerna och etiska principer, hur vi är mot varandra? Det är sådant barnens nyfikenheter visar oss och där vi bygger vår undervisning och skapar lär tillfällen tillsammans med barnen utifrån läroplanens intentioner i ett härligt samspel.
” Språk, lärande och identitetsutveckling hänger nära samman. Förskolan ska därför lägga stor vikt vid att stimulera barnens språkutveckling […]. Barnen ska erbjudas en stimulerande miljö där de får förutsättningar att utveckla sitt språk genom att lyssna till högläsning och samtala om litteratur och andra texter” Lpfö -18
Sidan uppdaterad: 2024-12-12