Vi visar att Förbifart Yttermalung måste prioriteras

Kommunen och näringen sticker ut hakan med en film som en del av vårt yttrande gällande remiss Förslag till nationell plan för transportinfrastrukturen 2022-2033 till regeringskansliet.
Det här är en video inspelad i februari 2022 där flera framstående aktörer i berättar varför det är så viktigt att Förbifart Yttermalung längs E16 prioriteras i Trafikverkets nationella infrastrukturplan 2022-2033.
Medverkande:
- Stefan Sjöstrand, vd Skistar AB
- Ulf Berg (M) regionråd Region Dalarna
- Magnus Larsson, vd Fiskarhedens Trävaru AB
- Anders Bjernulf, vd Destination Sälenfjällen
- Anna Matsson, Yttermalungsbo
- Anna-Karin Bjurström, Yttermalungsbo
- Anna-Karin Mabergs, Yttermalungsbo
- Hans Unander (S) kommunstyrelsens ordf. Malung-Sälen
- Emil Bruhn, lastbilschaufför
- Fredrik Bäckström, timmerbilsförare
Malung-Sälens kommun yrkar bland annat på att Förbifart Yttermalung i sin helhet ska prioriteras och genomföras. En del av motiveringen lyder:
Sträckan är olycksdrabbad och riskutsatt både för boende och passerande trafik. E16 i Yttermalung trafikeras av 13 % tung trafik och är en propp för godstrafiken, med en speciellt kritisk passage under en järnvägsbro med en ”skyltad höjd” på 4,40 där möte inte är möjligt. Trafikbelastningen under vintersportveckorna är extremt hög, särskilt under stugbytardagar, vilket leder till längre restid, köbildning och ökad olycksrisk.
Turistresandet med bil innebär stora mängder trafik på en väg som är byggd för betydligt lägre trafikflöden. Sälenfjällen i Malung-Sälens kommun är norra Europas största vintersportområde och befinner sig i en expansionsfas av aldrig skådat slag. Vår näring kan inte flyttas, den skapar jobb och tillväxt där den befinner sig. Vi har en stark position idag men behöver stöd och samarbete att bibehålla och stärka vår ställning.
I mellersta Sverige finns ett antal namngivna vägsträckor som ska förbättras under planperioden 2022-2033. Förbifart Yttermalung finns med bland förslagen på ytterligare namngivna investeringar som blir verklighet om Trafikverket får en utökad ram på 10%.
Läs mer om Trafikverkets nationella infrastrukturplan här. Länk till annan webbplats.
Sidan uppdaterad: 2022-04-20