Snöröjning, vatten och avfall - så tycker invånarna
.webp)
En enkät skickades i mars ut till invånare som fick betygsätta kommunens vägstandarder, dricksvatten, avfallshantering m.m.
Malung-Sälens kommun och vårt VA-bolag Vamas har gjort en gemensam enkätundersökning som slumpmässigt skickades ut till 1 000 kommuninvånare i olika åldrar och kön tidigare i år.
Enkäten heter Kritik på teknik och tillhandahålls av Sveriges Kommuner och Regioner (SKR). Enkäten låter kommuninvånarna betygsätta hur den kommunala tekniken; gata, park, VA respektive hantering av hushållsavfall fungerar.
– Mycket går åt rätt håll men vi behöver fortsatt slipa på flera saker för att fortsätta att kunna ha en hög service för kommunmedborgarna. Därför är det bra med en sån här undersökning, så vi vet hur vi ska arbeta vidare på och vad vi bör lägga fokus på, säger Hans Unander (S).
– En viktig förändring som skett sedan vi senast gjorde undersökningen 2019 är ju att man blivit betydligt mer positiv till våra ÅVC:ers öppettider som har utökats sedan dess. Nu är det ju viktigt att vi håller i det så att öppettiderna inte försämras igen, menar Hans Unander.
"Gjort mycket rätt senaste åren"
– Vi tar emot resultatet från undersökningen med både glädje och stolthet. Både vattentjänster och återvinningstjänster får bra kritik överlag. På de allra flesta områden ser vi dessutom en förbättring från den förra enkätundersökningen 2019, vilket är ett kvitto på att vi har gjort mycket rätt under de senaste åren.
– Men vi kommer inte att slå oss till ro utan tar resultatet som en bra motivation att fortsätta förbättringsarbetet för kommuninvånarnas bästa, säger Vamas vd Marcus Gustafsson.
.png)
Marcus Gustafsson, vd Vatten & Avfall i Malung-Sälen AB (Vamas).
Så, hur gick det?
Här nedan är ett urval av resultatet. Hela rapporten finns att ladda ned här. pdf, 1.6 MB.
Malung-Sälen rankas högst i kommunkontakten

Gator och vägar

Av invånarna i Malung-Sälens kommun är en av tre positivt inställda till standarden på gator och vägar i kommunen. När resultatet jämförs med det nationella resultatet framkommer att andelen positivt inställda är högre i kommunen. I årets mätning är ungefär en av tre kommuninvånare negativt inställda till standarden på kommunens gator och vägar.
Standard gång- och cykelvägar

Varannan kommuninvånare svarade positivt vad gäller standarden på kommunens gång- och cykelvägar, medan en av fem svarade negativt. När resultatet jämförs med det nationella resultatet framkommer att andelen positivt inställda är lägre i kommunen.
Renhet på torg och trottoarer

Ungefär nio av tio kommuninvånare är positivt inställda vad gäller renheten på kommunens torg och trottoarer, medan en av tio är negativt inställda. När resultatet jämförs med det nationella resultatet framkommer att andelen positivt inställda är högre i kommunen .
Snöröjning och halkbekämpning

Ungefär tre av fyra kommuninvånare är positivt inställda till hur snöröjning och halkbekämpning sköts i kommunen, medan närmare en av fyra är negativt inställda. När resultatet jämförs med det nationella resultatet framkommer att andelen positivt inställda är högre i kommunen.
Kranvattnets kvalitet

Invånarna i Malung-Sälens kommun är mycket positivt inställda till kvaliteten på kranvattnet i kommunen. Så mycket som 98 procent är positivt inställda i frågan.
Hämtning av hushållsavfall

Runt fyra av fem är positivt inställda till hur hämtningen av hushållsavfall vid deras bostad sköts. Om resultatet jämförs med det nationella resultatet framkommer att andelen positivt inställda är lägre i kommunen.
Kritik på teknik - invånarna betygsätter kommunaltekniken
SKR erbjuder kommuner att delta i enkäten Kritik på teknik som låter kommuninvånarna betygsätta hur den kommunala tekniken: gata, park, VA respektive hanteringen av hushållsavfall – fungerar.
Sen 1992 erbjuder SKR kommuner möjligheten att delta i enkätundersökningen som genomförs vart tredje år. Syftet med enkätundersökningen är att bilda sig en uppfattning om medborgarnas önskemål och prioriteringar samt att ta reda på om kommunen lever upp till de krav på god service som medborgarna ställer, eller om det finns brister i verksamheten som behöver åtgärdas.
Var tredje kommun deltar
Antalet kommuner som medverkar har stadigt ökat sedan starten och vid senaste undersökningen deltog drygt var tredje kommun. I många av de medverkande kommunerna används resultaten från undersökningen som ett stöd i prioriteringen av resurser och i verksamhetsutvecklingssyfte, men också som komplement för politikerna i sin styrning av verksamheten.
Urvalsstorleken i kombination med undersökningens svarsfrekvens avgör hur säkra skattningarna av undersökningens resultat blir. Ju fler svar desto mer precisa skattningar är möjliga och detta gäller i synnerhet då det finns intresse av att bryta ner resultat i olika undergrupper såsom kön, ålderskategorier eller exempelvis cyklister.
Sidan uppdaterad: 2025-10-09