Möten i EU‑parlamentet om järnväg till Sälen

Hans, Anders och Lars Isacsson (S) träffade EU-parlamentarikerna Adnan Dibrani (S), Johan Danielsson (S) och Sofie Eriksson (S).
Hans Unander och Anders Bjernulf träffar EU-parlamentariker i Strasbourg för att lyfta fram järnvägsprojektet.
Malung-Sälens kommunalråd Hans Unander (S), Destination Sälenfjällens vd Anders Bjernulf och riksdagsledamot Lars Isacsson (S) är just nu på Europaparlamentet i franska Strasbourg för att presentera planerna på att bygga järnväg till Sälenfjällen.
De har träffat EU-parlamentarikerna Jonas Sjöstedt (V), Sofie Eriksson (S), Johan Danielsson (S) och Adnan Dibrani (S) och fört diskussioner hur man kan tänka framåt.
– Vi har haft bra möten i parlamentet och jag upplever att EU-ledamöterna är positiva till det här. Vi har lyft fram att vi kommit ganska långt i projektet. Det här är både viktigt för näringslivet och för försvaret samt en viktig hållbarhetsfråga, säger Hans Unander.

Hans Unander, Jonas Sjöstedt, Anders Bjernulf och Lars Isacsson.
"Ett konkret projekt"
Med till EU-parlamentet var också riksdagsledamot Lars Isacsson (S) som nu tar med sig frågan vidare till riksdagen.
– Jag ser ju hur stort intresset är för den här satsningen och det är ett konkret projekt som jag gärna hjälper till med och lyfter vidare i riksdagen, säger Lars Isacsson (S).
– Vår tro på projektet stärkt av de här mötena, att vi liksom är på rätt spår (haha). Nu fortsätter arbetet med parallella processer för att inte tappa tempot i detta, säger Anders Bjernulf.
Nytt bolag bildas
Nu bildas bolaget Scandinavian Mountain Railway AB med Destination Sälenfjällen som ägare.
– Kommuner och företag längs sträckan kommer att erbjudas att bli delägare. Det viktiga är nu att kunna ha ett lite högre tempo och kunna gå vidare. Det är därför som bolaget bildas, säger Anders.
Planen: ta över befintlig järnväg och bygga ny
Planen är att bolaget ska ta över hela den befintliga järnvägen från Repbäcken norr om Borlänge via Vansbro, Malung och fram till Malungsfors, en sträcka på 129 km. Sedan kommer en ny järnväg att byggas och delvis följa den gamla banvallen fram till Torgås där spåret kommer att korsa älven. Sedan byggs spåret på betongpelare upp till Lindvallen.
Parallellt med projektet att bygga järnväg till Sälenfjällen pågår även planer på att också kunna knyta ihop järnvägen med Norge. Totalt beräknas en färdig bana Borlänge-Sälen-Trysil-Elverum kunna ta 800 000 passagerare och 1,5 miljon ton gods.
Sidan uppdaterad: 2024-10-09