Självkörande fordon
Självkörande buss väcker både nyfikenhet och oro. Därför berättar vi här vad autonoma fordon/självkörande buss egentligen innebär.

Innan en självkörande buss får tas i bruk måste den testas noggrant. I SIKTA-projektet används en buss från den turkiska tillverkaren Karsan.
Självkörande fordon kan delas in i två huvudgrupper:
- Fordon där en förare hela tiden utför transporten och finns på förarsätet. De mest avancerade fordonen i denna kategori hjälper föraren att hålla sig inom körfältsmarkeringarna på vägen, bibehålla hastighetsgränser, hålla ett säkert avstånd till framförvarande bilar och automatiskt bromsa när de stöter på hinder på vägen. Dessa funktioner är vanliga i nyare bilar.
- Fordon som kan ta över föraransvaret och utföra transporter. Denna huvudgrupp har 3 underkategorier. I dessa underkategorier refererar vi till SAE Standard som är en internationell standard.
SAE Standarden har tre nivåer:
- SAE nivå 3: Fordonet kan köra även på vägsträckor med definierade egenskaper. Väderförhållanden och vägbana ska ligga inom vad fordonet klarar av. Föraren ska sitta bakom ratten och ska alltid kunna ta över och köra fordonet.
- SAE nivå 4: Fordonet kan köra på de vägar det är tränat att köra. De mest avancerade fordonen klarar många olika trafiksituationer, väderförhållanden och infrastrukturegenskaper. I Stavanger har en självkörande buss i denna kategori testats. Under perioden maj 2022 till oktober 2023 har fordonet förbättrats med många nya funktioner. Dessa funktioner kan hantera oförutsedda händelser och utföra nya typer av val utan hjälp från föraren. Inom en vecka uppnådde bussen 99,5 % automatiserad körning utan förarstöd. Denna kategori passar mobilitetsföretag som har förplanerade rutter.
- SAE nivå 5: Fordon i den här kategorin hittar själva om de får veta vart de ska åka. Fordonen kan köra var som helst och kan hantera alla situationer som uppstår. De kan också hantera alla väder, temperaturer och vägförhållanden. Denna typ av fordon är inte tillgänglig ännu.
Hur fungerar Karsan e-ATAK som en självkörande buss?
Karsan e-ATAK är en elektrisk typgodkänd buss tillverkad av en stor buss- och biltillverkare i Turkiet. Tillverkaren tillverkar ett brett utbud av olika bussar. Karsan tillverkar även vanliga fordon för andra märken såsom exempelvis Renault. Karsan e-ATAK är ett SAE nivå 4-fordon utrustad med många sensorer som används för att fordonet ska kunna köra autonomt. Sensorerna har installerats på Karsans fabrik i samarbete med Adastec som levererar den självkörande tekniken. Hela fordonet och det självkörande systemet har genomgått ett fabrikstest innan det lämnade fabriken. Arbetet utförs enligt ett antal ISO-standarder. Sensorer som används är CE-godkända. Efter att sensorerna installerats har bussen genomgått ett fullständigt elektromagnetisk kompatibilitet-test. Detta måste ligga inom specifika gränser vad gäller såväl strålning som avskärmning för strålning för att fordonet ska kunna användas enligt lagen om provning av självkörande fordon.
Vill du läsa mer om bussens teknik? Då kan du leta dig vidare till Karsans sida Länk till annan webbplats..
Du kan också läsa mer om SAE Standard Länk till annan webbplats..
Det finns även en PDF att ladda ner Pdf, 3.4 MB. med mer information och tekniska data om bussen.
Sidan uppdaterad: 2025-05-08