Förlängning och uppehåll för slamtömning
Vill du ha förlängt hämningsintervall eller uppehåll i slamhämtning kan du hitta mer information här

Fastigheten besöks sällan - Förlängt hämtintervall slam
Ansökan om förlängt hämtningsintervall för slam görs i första hand till Vatten & Avfall i Malung-Sälen AB (VAMAS). Förlängt hämtningsintervall kan ges om avloppsanläggningen besöks sällan och av få personer, när den har en låg belastning i förhållande till vad den är dimensionerad att klara. Förlängt hämtningsintervall innebär att tömning sker men med längre tid mellan tömningarna än normalt.
Du kan läsa mer om vad som gäller för förlängt hämtningsintervall under rubriken Frågor och Svar.
Om du har ett tillstånd från år 2000 fram till och med maj 2025 krävs att du får dispens från Miljökontoret för att kunna få förlängt hämtintervall på slam. Detta för att hämtintervallet är reglerat i ditt tillstånd. Om du vet att ditt tillstånd är från denna period kan du skicka in denna blankett pdf, 276.4 kB. direkt till Miljökontoret. Om du är osäker kan du anmäla till VAMAS, som vid behov delar informationen till Miljökontoret.
Fastigheten besöks inte alls - Uppehåll i slamhämtning
Om fastigheten inte besöks under en sammanhängande period av minst 1 år kan man söka uppehåll i hämtning. Detta innebär att slamtömning uteblir under tiden uppehållet gäller (max 3 år). Denna anmälan görs till VAMAS.
Vad gör vi om fastigheten inte besöks och inte kommer att besökas?
Om fastigheten inte besöks och inte kommer att besökas under många år, exempelvis om bostadshuset är i sådant skick att det inte går att bo där, finns möjlighet att ”plugga” avloppet. Det innebär att man kopplar bort anslutningen till avloppsanläggningen och WC och/eller bad-disk- och tvättvattnet kan då inte användas på fastigheten, slamtömning krävs därav inte.
Bevis angående pluggning skickas in till Miljökontoret, exempelvis bilder, som informerar VA-bolaget om att slamtömning inte krävs av avloppsanläggningen.
Kostar det något att ansöka om slamdispens?
Miljökontoret tar ut en avgift för prövningen av dispensansökan enligt en taxa. Normalt tas en avgift motsvarande en timmes handläggningstid ut (aktuell taxa hittar ni här).
Om ansökan inte är korrekt ifylld, exempelvis om information saknas, kan inte Miljökontoret handlägga ansökan. Sökanden måste då kontaktas vilket innebär att det tar ytterligare handläggningstid. Miljökontoret har då möjlighet att ta ut avgift för den faktiska handläggningstiden. Det är därför väldigt viktigt att all information som krävs är ifylld i ansökan, kontakta hellre Miljökontoret vid frågor än att viss information utelämnas.
Frågor och svar
När är anläggningen rätt dimensionerad?
För att förlängt hämtningsintervall ska kunna beviljas krävs bl.a. att avloppsanläggningen är rätt dimensionerad.
WC: slamavskiljare behöver vara en trekammarbrunn eller likvärdig anläggning med en våtvolym på minst 2 m2
Bad-, disk- och tvättvatten: minst en tvåkammarbrunn med en våtvolym på minst 1 m2
För att Miljökontoret ska kunna bedöma om anläggningen är rätt dimensionerad måste följande uppgifter lämnas:
- Vad är anslutet till avloppsanläggningen (WC och/eller bad-, disk- och tvättvatten)
- Hur är avloppsanläggningen utformad (t.ex. vilken slamavskiljare)
- Hur stor är slamavskiljaren (m3)
När är det låg belastning på en anläggning?
Låg belastning innebär att det inte kommer någon större mängd avloppsvatten till anläggningen, det är helt enkelt ett fåtal personer som besöker fastigheten under en kortare period av året. Bedömningen av om belastningen är låg beror även av storleken på anläggningen.
Exempelvis kan det handla om två personer som besöker fastigheten under en semesterperiod på åtta veckor. Det kan även vara fler som besöker fastigheten under en kortare period.
Vilket intervall på förlängt hämtningsintervall kan beviljas?
Ordinarie tömning av slamavskiljare med anslutet WC är varje år, för slamavskiljare med anslutet bad-, disk- och tvättvatten är normal tömning vartannat år. Vid förlängt hämtningsintervall kan som längst medges tömning enligt följande:
- WC – vartannat år
- Sluten tank – vart tredje år
- Bad-, disk- och tvättvatten – som längst vart fjärde år
Längre intervall än ovanstående kan inte beviljas enligt de lokala avfallsföreskrifterna.
Det är WC anslutet till en tvåkammarbrunn, varför får vi inte förlängt hämtningsintervall?
Förutom att det ska vara låg belastning på anläggning, krävs det även enligt de lokala avfallsföreskrifterna att avloppsanläggningen är rätt dimensionerad i enlighet med gällande lagstiftning, för att förlängt hämtningsintervall ska kunna beviljas. (För information vad detta innebär, se ovanstående fråga och svar.) För att en tillräcklig avskiljning av slam ska ske i slamavskiljaren krävs att en trekammarbrunn används då WC är anslutet till denna.
Om slamavskiljning inte sker i tillräcklig grad finns risk för att slam följer med ut i den efterföljande reningen och sätter igen denna så den inte fungerar som den ska. På så sätt kan näringsämnen och tarmbakterier (exempelvis E. coli) spridas i miljön och påverka badplatser och eventuellt närliggande dricksvattenbrunnar negativt.
I det fall ansökan inte kan beviljas för att anläggingen inte lever upp till gällande lagstiftning uppmanas fastighetsägaren åtgärda detta. När anläggningen är åtgärdad och lever upp till gällande lagstiftning kan ansökan om förlängt hämtningsintervall sökas.
Varför måste ni veta när senaste slamtömning skedde?
För att Miljökontoret ske kunna avgöra under vilket år nästa slamtömning av anläggningen ska ske, måste information om senaste tömningen anges i blanketten.
Vid ansökan om uppehåll i hämtning krävs att tömning sker innan uppehållet inleds, om slamtömning inte har skett efter att fastigheten slutade besökas måste en slamtömning utföras innan uppehållet inleds.
Om man är osäker på när det skedde kan VA-bolaget Vamas kontaktas på telefon 0280-185 80.
Hur gör jag om jag är osäker på vad jag har för anläggning på fastigheten?
Det är fastighetsägarens ansvar att veta vad det finns för anläggning på fastigheten. Om man inte har kännedom om det rekommenderas i första hand att man tittar på fastigheten och i slamavskiljaren. Behöver man hjälp att tolka vad det är man ser, kan Miljökontoret kontaktas för rådgivning.
I miljökontorets register kan det finnas information om anläggningen, information finns i de fall det finns tillstånd för anläggningen eller om anläggningen har inventerats.
Hur mäter jag volymen på slamavskiljaren?
Mät diametern på slamavskiljaren, räkna ut radien (halva diametern). Mät djupet från botten och upp till slammets yta (utloppsröret). Mäter du i meter får du volymen i m3 direkt.
Beräkna: radien x radien x 3,14 x djupet = volymen
Räkneexempel:
Diameter 1,2 m, djup 1,8 m
Radien = diametern / 2 = 0,6 m
0,6 x 0,6 x 3,14 x 1,8 = volymen
1,13 x 1,8 = 2,03
Slamavskiljarens volym är då 2 m³.
Hur vet jag om det är en en- två- eller trekammarbrunn?
I ansökan ombeds du att fylla i om avloppsanordningen är försedd med en två- eller 3 kammarbrunn, alternativt annan slamavskiljning. Denna fråga finns då det är viktigt att avloppsvattnet genomgår en slamavskiljning som fungerar och att den är rättdimensionerad. För att ta reda på vilken avskiljning som finns i just din brunn måste du lyfta på locket och kolla ned i brunnen. Ser du någon typ av vägg eller avskiljning? En vägg tvärs över betyder att det är en tvåkammarbrunn. Ser skiljeväggen mer ut som ett T har du en trekammarbrunn. (se bild nedan som exempel, där vyn är ovanifrån).
%20Kammarbrunnar.jpg)
Sidan uppdaterad: 2025-08-18